Pardus... Özgürlük İçin...
<
1. Gün ( 18.01.2005 ) IBM Türkiye Linux Başarı Ödülleri ikincilik ödülü olan dizüstü bilgisayarım ( ThinkPad T42 2374 ) geldi. Tabiki üzerinde her dizüstü bilgisayarda olduğu gibi Windows XP var. Linux başarı ödülü olarak kazanılmış bir bilgisayar üzerinde Windows kullanamıyacağıma göre :), XP'yi biraz kenara ittirip ondan boşalacak olan yere Mandrake Linux 10.1 kurmak için çalışmalara başladım. Bilgisayarla birlikte CD verilmediği için ( disk üzerinde, ayrı bir bölümde, imaj olarak bulunuyorlarmış ) sürücü ve ek yazılımların yedeğini ağ üzerindeki bir başka bilgisayara aldım. 5 GB'ye yakın bir şey tuttu. Daha önceden hazırlanmış olan Mandrake Linux 10.1 Official Edition Pro DVD'sini ( Mandrake Kulüp Gümüş üyesiyim de... ) DVD okuyucuya takıp bilgisayarı başlattım. Mandrake Kurulum programı otomatik olarak açıldı. Standart kurulum işlemi başladı. Windows NTFS üzerindeki boş alanı kullan seçeneğiyle birlikte ne kadar yer istediğimi sordu. 10 GB Windows'a 20 GB Linux'a ( 10 GB civarı bir yerde imajlar duruyormuş, şimdilik dokunmamaya karar verdim ) ayırdım. Otomatik olarak NTFS büyüklüğünü değiştirip bölüm tablolarını düzenledi. Windows'u bir sonraki açışımda windows'un düzenleme isteyeceği uyarısını verdikten sonra kuruluma devam etti. Bütün kurulum işlemleri bittikten sonra güncellemeler için URPMI medya ayarlamasına başladım. Mandrakelinux Denetim Merkezi ( Mandrakelinux Control Center ) Medya Yöeneticisi güncelleme yansı adreslerini otomatik getirmesine rağmen, güncellemeleri bir türlü bulamadığını söylüyordu. FTP adreslerine girip bakınca, klasör yapısının değiştiğini gördüm ve medya tanımında gerekli düzenlemeleri yaptım yani : ../base/synthesis.hdlist.cz yerine media_info/synthesis.hdlist.cz yazdım. Ayrıca resmi yansı olamamasına rağmen Bahçeşehir Üniversitesi'nin sitesini güncelleme yansısı olarak tanımladım. 500 MB'nin üzerinde bir paket bloğu güncellenmeye başladı. Daha önceki tecrübelerimden otomatik güncellemenin rpm'leri kurduktan sonra sildiğini, ve indirdiği rpm'leri de /var/chache/urpmi/rpms altında sakladığını biliyordum. Kurulum zamanı geldiğinde bana onay sorusu sorduğunda bu paketleri başka bir klasör'e kopyaladım. Böylece bir başka kurulum sırasında bu dosyaları yeniden indirmem gerekmeyecek. 2. Gün ( 19.01.2005 ) Aslında açık bir kurulum ve senkronizasyon planı hazırlamadım ama üç aşağı beş yukarı daha önceki tecrübelerime dayanarak neler yapılacağını biliyordum. "Bilgisayarcı" olmanın güzelliklerinden biri de, ikide bir, bir makineyi formatlayıp yeniden kurmak galiba. İşte yapılacaklar için genel bir plan :
  • kişisel dokümanlar kopyalanacak
  • şifre ve kısayol dosyaları kopyalanacak
  • adres defteri kopyalanacak
  • e-posta arşivi kopyalanacak
  • kaynak kodlar kopyalanacak
  • gerekli olan yazılımların son versiyonları kontrol edilip gerekiyorsa indirilecek ve kurulacak
Bu durum tabiki kesin bir yol planı içeremiyor çünkü bir uygulamanın internetten indirilmesi sırasında başka bir dosya grubunun kopyalaması yapılıyor arada, sonra da indirme bitmiş olsa bile ilgi dağıldığı için başka bir uygulamanın kurulumu ile uğraşılabiliyor. İlk olarak Firefox 1.0'ın indirilmesi ile işe başladım. Kurulum işlemi zaten bir zip dosyasının açılmasından ibaretti fakat aynı nedenle işletim sistemi menüsüne elle eklenmesi gerekti. Bu işlemin ardından benim için kritik önemde olan Java uygulama geliştirme ortamlarının kurulum işlemine başladım. Mandrake kurulumunda otomatik yüklenmiş olan JRE ( java uygulama çalıştırma ortamı ) kaldırıp yerine JDK ( java uygulama geliştirme ortamı ) kurulumu denedim fakat hata verdi. Çok uğraşmayıp zaten son sürümde olmadığını düşünerek onu da kaldırdım. Internetten hemen JDK 1.5 download edip, kurulum için bin çalıştırdım ve açılan dosyalar /usr/lib altına kopyalayıp /etc/profile.d altında java.sh isminde JAVA_HOME ve JDK_HOME exportları yazdım. "chmod +x java.sh" komutu ile çalıştırılır hale getirdim ve böylece her olası kullanıcı için java aktif yapılmış oldu. Daha önceden indirmiş olduğum NetBeans 3.6 ve 4.0 kurulumları denedim. ikiside hata verince hemen 1.4.2_06 indirmeye başladım. Bu indirme işlemi sürer iken eski dizüstünde ( Fujitsu-Simens, Obachan ) bulunan kişisel dosyalarımın kopyalanma işlemine de başlandım... İndirme bittiğinde JDK'yı açtım ve 1.5 için yapılan işlemlerin aynısı yaptım. Fakat 1.5 silmek yerine sadece JAVA_HOME yolunu değiştirdim dolayısı ile daha sonra lazım olduğunda 1.5'e kolayca geçibileceğim... Linux sistemler arasında dosya kopyalamak ve işlem yapmak için en sevdiğim protokol olan fish:// MDK 10.1 içinde gelen KDE 3.2.3 içerisinde bug'lı olduğu için gene FTP, SFTP gibi protokollere geri döndüm. ( Tabi bu işlemi eski dizüstü bilgisayarımın üzerinden fish ile halletmekte mümkün :) ) Kopyalanacak olan dosyaların adları eğer türkçe karakter barındırıyor ise ( ki kesinlikle ihtimal içerisinde ) FISH, FTP, SFTP fark etmiyor sorun çıkıyor bunu atlatmak için klasörleri eski dizüstü bilgisayarımın üzerinde sıkıştırıp ( zipleyip ) yenisinin üzerinde tekrar açma yoluna gidilecek... NetBeans 3.6 kurulumu JDK 1.4.2_06 ile de gerçekleşmedi sanırım sorun kurulum için hazırlanmış olan paketten kaynaklanıyor. InstallShield jdk 1.5'i bulunca ortalık karışıyor. Çünkü Netbeans 4.0 kurulumu gerçekleşmiş durumda. ( Peki Netbeans 3.5, 3.6 üzerinde bulunan eski uygulamalar n'olcak?! ) Sanırım MobilCRM'i Netbeans 4.0'a transfer edeceğim. Ama Kampusce'yi n'apacağım bilemiyorum. Kendileri hali hazırda sadece Netbeans 3.5 üzerinde çalışabiliyorlar sadece... Sorunun installShield'den kaynaklandığı anlaşıldı. Eski dizüstünde kurulu olan 3.6'yı kopyalayıp jdkhome parametrelerini değiştirince hiç sorunsuz çalıştı. ( 1.4 altında 1.5 ile henüz denemedim. ), şimdi de 3.5'i kopyalasam mı kopyalamasam mı diye düşünüyorum. 3. Gün ( 21.01.2005 ) RSSOwl kuruldu. Ve run.sh dosyasına her yerden çağırılması için "cd {Install Path}" şeklinde komut eklendi. {Home}/.rwwowl/user.xml aynı yere kopyalandı ve bütün kişisel ayarlarım kopyalanmış oldu. Fakat RSSOwl'un itemları HTML olarak göstermesi için MOZILLA_FIVE_HOME değişkenini doldurmak gerekiyormuş bakınca hatırladım. Export işlemini yaptım ama genede RRWOwl duruma ayılamadı. MDk 10 üzerinde Mozilla 1.6 vardı şimdi ise 1.7 belki bundan kaynaklanıyor olabilir ama açıkcası çok da uğraşacak zamanım olamadığı için böyle bırakıyorum... Hep iş yapınca tabiki insan sıkılıyor, birazda kişisel bilgisayarımı kişiselleştireyim dedim ve hazır görsel ayarları değiştirmek için KDE Masaüstü Yöneticisini açtım. Öncelikle daha az yer kapladıklarını düşünerek pencere dekorasyonunu Glaxy'den Plastik'e aldım. Fakat hali hazırdaki renk paleti pek iyi gelmedi bunun üzerine etkin olmayan başlık için renk değerini değiştirdim. Hazır elim değmişken duvarkağıdını da değiştiriverdim. Bana özellikle kötü gelen uyarı ve hata mesajlarının sesleri değiştirdim. Ve tekrar kopyalama işlemlerine dönüş... {Home}/.kde/share/apps/kwallet altındaki dosyaları kopyalayınca Kde Wallet içerisinde saklanan bütün bilgilerim kopyalanmış oldu... {Home}/.kde/share/apps/konqueror/bookmarks.xml kopyalanınca kısayollarımda aktarılmış oldu. {Home}/.kde/share/apps/kabc/std.cvf kopyalanınca adres defteri aktarılmış oldu. Her nekadar yeni Kontact içerisinde birden fazla adres defteri desteği olsada ben varsayılan adres defteri dosyasının üzerine kopyalama işlemini gerçekleştirdim. Belki adres defterini daha sonra parçalara ayırırım. .Mail klasörünü kopyalayıp .kde/config/kmail.rc içerisindeki klasör bilgilerini, filtre bilgilerini, account bilgilerini kopyaladım. KMail mektuplarımı getirdi ama filtre ve eposta hesap bilgilerim gelmedi :( 50 küsür filtreyi yeniden tanıtmak gerekecek... Hesaplarımı yeniden tanıttım. İlk mektup gönderme denememde sorun çıktı çünkü kodlama için iso-8859-9'u yanlış almıştı ve kodlamayı tanımadığı içinde hata veriyordu düzeltince bir sorunu kalmadı... Kopete üzerinde Yahoo adresimi zaten ayarlamış ve kullanabiliyordum. ICQ'yu da ayarlayayım dediğim anda karşıma ICQ UIN'im neydi diye bir sorun çıktı ve aramaya başladım. Bulamayınca yeni birtane alayım canım dedim ve web üzerinden UIN almak için çalışmaya başladım. 2 saat kadar uğraştıktan pes ettim ( karşıma bir hata var mesajı çıkıp durdu ve hatanın ne olduğunu bir türlü söyleyemedi... ) ve Licq'yu kurdum... İlk denememde bir UIN aldım ve bağlanmayı başardım... Eh bukadar uğraştıktan sonra birazcık daha görsel ayarları kurcalayalım değil mi ama? TaskBar'la ( görev çubuğu ) felan oynadım biraz... Aslında Taskbar'ı kaldırıp yerine KasBar'ı açtım... Sonuç olarak Masaüstü, görev çubuğu, Kontact v.s. bayağı bir değişikliğe uğradı... Bu arada kullanım alışkanlıklarımı da bir parça değiştirmem gerekecek sanırım. Sağ ve Üste gizli ekranları bulup açmak o kadar da hızlı değil şimdilik... Eh biraz da kaynak kodların nasıl işleneceğine bakalım... NetBeans ile açıp çalıştırabiliyormuyuz acaba?! Evet biraz klasör değişikliği ile NB 3.6 dan NB 4.0'a transfer sorunsuz gerçekleşti... Bu kadar rahat çevrim yapabileceğimi sanmıyordum doğrusu... Bu işlem ayrı bir yazının konusu, en kısa zamanda Cezve'de. Şimdi geliştirme sürecimin bir parçası olan veri tabanlarının kurulum işlemlerine bir göz atmakta fayda var sanırım... MySQL ve PostgreSQL zaten Mandrake kurulumuyla birlikte geliyorlar, az önceki NetBeans çevrimi sırasında HSQLDB de sorunsuz çalıştı... Şimdi sıra Firebird SQL Server'da Siteyi kontrol ettiğimde yeni sürüm olduğunu fark ettim ve Firebird SQL Server 1.5.2 indirildi. RPM çalıştırılarak SuperServer sürümü kuruldu. Fakat güvenlik nedeniyle ilk kurulumda aldığı rastgele paralayı bulmak ve düzeltmek için her zamanki gibi gene debelendim. Yazayım da bir daha debelenmeyeyim : /opt/firebird/SYSDBA.password dosyasının içerisinde hali hazırdaki parola durmakta. /opt/firebird/bin/changeDBAPassword.sh'ı çalıştırıp istediğiniz paraloyı giriyorsunuz, sonra güvenli olsun diye /etc/init.d/firebird restart çalıştırıyorsunuz... Güle güle kullanınız... Sonuç Thinkpad'imin 3 günlük kurulum sürecinin ardından herşeyin tamamen bitmediğini kabul etmem gerek. Yapılcaklardan en önemlisi RAM ( min 258 MB ) almak, ardından bir isim bulmak... Fakat bilgisayar artık yeni masaüstü / dizüstü bilgisayarım olarak kullanılabileceğim hale gelmiş bulunuyor. Kesinlikle unutmuş olacağım birşeyler çıkacaktır o nedenle bir kaç gün eski sistemime dokunmadan kullanacağım ve unutulmuş birşeyler çıkarsa kurtarma şansım olacaktır. Not : Yazı içerisinde bir dolu firmanın adı ve markası geçiyor. Markalar sahiplerine aittir. Kopirayt ağa.
/p>
<

<1yorum:

    <
  • neymiş linuxmuş, Mandrakeymiş falanda filanda
    Sen tut caanım XP yi sil sonrada 3 gün ugraş.
    Ustelik sen bide bilgisayarcısın!! "programcı filan demiyorum" :) Normal bir kullanıcı napsın ?
    Oysa yeniden kursam o makineye XP yi, 3 gün degil 3 saatte iş tamamdı.

    (yeni bir OS savaşı başlatayım, hem kim oldugumda belli degil nihhaaaa)

    Anonim/p>

    <Anonymous Adsız saat 'de yazdı < /p>

  • <

<< Geri dön

< <